Recensie: Celtic World theatertour Omnia

Sinds begin 2018 is Omnia in Nederland op theatertour met hun show ‘Celtic World’. Woensdag 7 maart bezocht ik deze show van Omnia in Orpheus te Apeldoorn.Omnia

Omnia op sabbatical

De afgelopen paar jaren is er veel gedoe geweest rondom Omnia. De populaire paganfolk band kreeg veel kritiek en stopte met het optreden op MPS en Castlefest, festivals waar ze jarenlang mee hebben samengewerkt en waar zij veel hebben opgetreden. Vervolgens is de band een jaar op sabbatical gegaan en zijn ze nog maar weinig te zien geweest. Deze theatertour zijn ze voor het eerst weer bij het grote publiek in Nederland te zien.
Ik denk dat er genoeg gezegd en geschreven is over deze periode van Omnia en ik zal hier dan ook niet verder op in gaan. Zelf luister ik naar een band als de muziek mij goed bevalt en verdiep ik mij niet in ‘het gedoe’ rondom een band. Ik ben dan ook blij dat Omnia weer te bewonderen is in de theaters, want ik was al bijna vergeten dat ik hun muziek graag luister. Voor deze theatershow zag ik Omnia twee keer eerder live: op mijn eerste fantasy festival de MPS kerstmarkt in Dortmund 2015 en het zomerse MPS in Dortmund 2016. De band liet weten dat deze Nederlandse theatertour ook de laatste is die zij in deze vorm gaan doen. Toen ik dat hoorde wist ik zeker dat ik langs moest om ze eens in het theater te bewonderen.

Bijzondere theatershow

Omnia klonk in het theater totaal anders dan op de festivals waar ik ze gehoord heb, dat komt door het repertoire dat ze speelden en bovenal door de theaterzaal. Het was erg stil in de zaal, waardoor alle bijzondere instrumenten extra goed te horen waren. Het was dan ook fijn dat Omnia andere stukken speelde dan op festivals. Op festivals spelen ze veel liedjes met tekst, terwijl zij in het theater veel muzikale stukken speelden. Zo speelden ze bijvoorbeeld regelmatig korte melodieën van liedjes die normaal tekst bevatten, het fluitstuk van ‘Fee A Huri’ bijvoorbeeld.

Het was ook wel gek om stil te moeten zitten in het theater, sterker nog dat was best moeilijk. Ik kon mij gelukkig Omniainhouden, maar ik zag dat meer mensen daar moeite mee hadden. De stilte tijdens het optreden viel vooral op tijdens de stukken tussen de liedjes in. Steve praat op festivals erg veel, maar nu was het stil. Hij had niet zoveel te zeggen, dat was een beetje ongemakkelijk. Het zou kunnen dat het kwam, omdat ze nog herstellende waren van de griep. Tegen het einde aan bij het nummer ‘Toys in the Attic’, moest hij veel hoesten; het lachen zorgde daarvoor. Opvallend vond ik dat iedereen in het Engels praatte. Het is een Nederlandse band (oké Steve heeft andere roots) die speelde in een Nederlandse theaterzaal… Ik vond het een beetje vreemd, maar misschien doen ze dat altijd bij Nederlandse optredens? Ik weet dat niet, omdat ik ze immers alleen in Duitsland heb zien optreden.

Celtic World

Het was een swingende show, waarbij vooral in de tweede helft wat modernere liedjes van Omnia werden gespeeld, die je zachtjes kon mee zingen. Het was ook de eerste show waarbij hun nieuwe CD (die officieel pas eind maart uitkomt) in de pauze werd verkocht. Heb jij ‘Reflexions’ van Omnia al? Tijdens de theatershow lieten ze weten dat het album totaal iets anders is dan wat ze tijdens de show hebben laten horen.

Ik vond het erg leuk om deze andere kant van Omnia eens te horen en was blij de band weer te zien optreden na deze lange tijd. De theatershow is dan ook zeker een aanrader! Het is voorlopig ook de enige kans om Omnia in Nederland te zien, want naast de theatershow staat er alleen een Duits festival op hun jaarprogramma.

Single van de nieuwe CD van Omnia